PERAN KLUB BELAJAR DALAM MENINGKATKAN MINAT DAN PRESTASI AKADEMIK SISWA DI SMAN 4 DENPASAR

Authors

  • Nurul aulia UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Ahmad Ta'rifin Universitas Islam Negeri K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.69834/dn.v14i2.254

Keywords:

Study club, interest in learning, academic achievement

Abstract

This research aims to determine the role of study clubs in increasing students' interest and academic achievement at SMA N 4 Denpasar. The research method used is a qualitative method with a case study approach. Data was collected through interviews, observation and documentation. The research results show that study clubs have a significant role in increasing students' interest and academic achievement. Study clubs provide a fun learning atmosphere, facilitate students' learning needs, and provide intensive study guidance. This has an impact on increasing students' interest in learning and their academic achievements, especially in the subjects that are the focus of study clubs. Study clubs also help students develop independent learning skills and increase their self-confidence. The conclusion of this research is that study clubs have an important role in increasing students' interest and academic achievement at SMA N 4 Denpasar. These findings indicate that study clubs play a significant role as a platform that supports the development of students' potential, both in terms of interest and academic achievement

References

Banu, S., & Manik, N. D. Y. (2021). Pengaruh Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Pada Keluarga Yang Tidak Memiliki Ayah. Didache: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 3(1), 73–83. https://doi.org/10.55076/didache.v3i1.49

Dimyati, M. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Edukasi. (2023). Tujuh Contoh Problematika Pembelajaran dalam Kelas.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). No Title. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4, 6–11.

Hambali, G. (2023). Berbagi Kecemasan dan Harapan Melalui Komunitas Belajar.

HASMA DEWI. (2012). PENGARUH KEGIATAN STUDYCLUB (KELOMPOK BELAJAR) DI SEKOLAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADAMATA PELAJARAN EKONOMI DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 PEKANBARU. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIMRIAU PEKANBARU.

Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, riset dan tekonologi. (2022). Membangun Komunitas Belajar dalam Sekolah. In Direktorat jenderal guru dan tenaga kependidikan.

Mahmud. (2011). Kendala Kendala Belajar yang Dominan dihadapi Warga Belajar pada Program Pendidikan. Universitas Pendidikan Indonesia.

Mesra, P. K. & C. (2021). No Title. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa di Masa Pandemi), 179.

Rahayu, D. (2023). Tantangan Pendidikan di Indonesia Klik untuk baca: https://www.kompasiana.com/delarahayu83065/6495a84310d8e033c1556c82/tantangan-pendidikan-di-indonesia Kreator: Dela Rahayu Kompasiana adalah platform blog. Konten ini menjadi tanggung jawab bloger dan tid.

Richki, F., Siregar, B., Santika, M., Nabila, M., & Hayati Ritonga, N. (2024). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di SMP Muhammadiyah 3 Medan. Journal on Education, 06(02), 14639–14646.

Triatmojo. (2017). Pelaksanaan Pendidikan Akhlak Bagi Siswa Di Lembaga Bimbingan Belajar Klub Metode Belajar Cepat (Mbc) Klaten.

Wijaya, M. (2023). Pelaksanaan Study Club Dalam Upaya Peningkatan Minat Belajar di SD Negeri 1 Biaung Kabupaten Tabanan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 6, 41–47.

Yhunanda, & Sholeh, M. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8, 531–544.

Yoseptry, R., Astuti, S., Ardiana, A., Nurrohmah, S., & Wasliman, E. D. (2024). Manajemen Komunitas Belajar dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Murid SMAN 1 Sukanagara. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(2), 604–617. https://doi.org/10.47668/pkwu.v12i2.1307

Published

2024-12-28

How to Cite

aulia, N., & Ta’rifin, A. (2024). PERAN KLUB BELAJAR DALAM MENINGKATKAN MINAT DAN PRESTASI AKADEMIK SISWA DI SMAN 4 DENPASAR. Dahzain Nur, 14(2), 117–124. https://doi.org/10.69834/dn.v14i2.254

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.